לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

לטפל בבעיה או בסימפטום???



"הרפואה המערבית מטפלת בסימפטום, האלטרנטיבית פותרת את הבעיה" - האם יש מקום למשפט הזה? האם זה שגוי לטפל בסימפטום? האם אפשר לגלות את הבעיה? חומר למחשבה...

הפסע הראשון שלי בעולם הטיפול היה קורס בעיסוי תאילנדי במכללה ידועה בעבר, לפני 17 שנים. זכור לי בבירור השיעור הראשון ברפואה מערבית. הרופאה-מורה הרימה להנחתה ושאלה אותנו מה היתרון של רפואה אלטרנטיבית על רפואה מערבית ונתנה לנו לעוף על עצמנו.

"רפואה משלימה" מישהי אמרה, "רפואה שלימה" אחר תיקן אותו....
השורה התחתונה של המורה היתה שלא נטעה, ולעיתים רבות אין תחליף לרפואה המערבית- לעבור הדמיות, ניתוחים, אבחון מחלות, הליכים ותרופות מצילי חיים.
חקוק לי חזק בזכרון משפט דגל מפורסם שנפנף בו אחד התלמידים:
"הרפואה המערבית מטפלת בסימפטום, והאלטרנטיבית פותרת את הבעיה". בפעמים הנוספות ששמעתי את המשפט הנ"ל תמיד הגיע תיאור מבאר, משהו כמו ? `ברפואה המערבית, אם כואב לך הראש, תקבל אקמול. יש לך דלקת בברך? קח כדור אנטי-דלקתי, ברפואה האלטרנטיבית מחפשים לפתור את הסיבה למה כואב הראש, מדוע התפתחה דלקת בברך ואת המקור מנסים לרפא`.

המשכתי להתפתח מקצועית עם קורסים נוספים, ואחרי 5 שנים הגעתי לקורס טכניקות מעולם האוסתאופטיה במכללה מפורסמת אחרת....בלימודים הללו קורס החובה היה פתולוגיה.

את הקורס העביר רופא-מורה, ושוב עלו מולו טענות הסימפטום-סיבה. הוא הסביר שהבעיה היא לא הרפואה, אלא המערכת. כשיש 10 דקות לרופא לראות מטופל ומתוך רצון לנסות לעזור מהר חלק מהאבחנה היא דרך טיפול, מטופל מגיע עם סימפטום, ברוב המקרים שיש סימפטום כזה הוא מעיד על בעיה כזו, אז כבר רושמים תרופה לבעיה. לא יעזור? ממשיכים לחשוב הלאה.

טיפלתי ובמפגשים עם מטופלים-סימפטום-מקור תהיתי שתי תהיות -
1. האם תמיד נכון לחפש ולמצוא את הסיבה, את המקור???
2. האם זה זה רע לטפל בסימפטום???

הגעתי למסקנה שחשוב למצוא את המקור-סיבה ? אם אפשר!!!!
לעיתים הגיעו אלי מטופלים שהסתובבו חודשים או אף שנים בין רופאים מתחומים שונים בשביל למצוא מדוע יש להם כאבים כאלה או אחרים. והמערכת ? כל עוד לא מוצאים את הבעיה, אין איך לטפל.... המומחיות המעמיקה והמדהימה שיש בכל תחום רפואי לעיתים היא גם עקב אכילס של הרפואה המערבית שכן אין מי שהולך צעד אחורה ומסתכל על התמונה כולה.

יש פיזיוטרפיסט שאם אגיע אליו עם כאבים בכתף הוא יחבר אותי ל`חשמל` ויתן לי תרגילים לכתף בעזרת גומיה, ויש פיזיוטרפיסטית שתבדוק תנעותיות בשכמה, תגלה שהיא מוגבלת ותעבוד על החוליות הצוואריות כדי לשחרר לחץ מעצב שמעצבב את שרירי השכמה ? מעולה!!!! אבל מה קורה אם לא מגלים????

אני גיליתי את הגדולה ב"תמימות", אני קורא לזה, של הטיפול בשיאצו או עיסוי תאילנדי.
אני אולי "בונה" טיפול בראש עם התמקדות באיזור ה"בעייתי" אצל מטופל, אבל עובר על כל הגוף....

מצאתי עומס בשריר הישבן בצד שמאל אצל מטופל עם כאב בברך ? מעולה! אני משחרר את העומס. מצאתי "צובו" טוב, או טריגר פוינט בצידי השוק אצל מטופל עם כאב בגב התחתון ? יופי! יש על מה לעבוד. לעיתים אני מבין מדוע יש קשר, ולעיתים לא.... אצל כל אדם מערכת הפיצויים וחלוקת העומסים שונה. יש מי שממוגבלות בקרסול יפתח בעיה בברך, ויש מי שיפתח בירך. יש מטופל עם כאבים בברך ימין שיגרמו לכאבי גב תחתון בצד ימין, ויש אחר שכאבים זהים בברך ימין יגרמו לו כאבי גב תחתון בצד שמאל.

כמה זמן להשקיע בלחפש מה הבעיה? הגיע אלי מטופל עם כאבי ראש. חודשים הוא בבדיקות בנבכי המערכת. לא חוסך השקעה של זמן או כסף. CT לחוליות הצוואריות, MRI לשלול גידולים במוח, בדיקות נוירולוגיות ועוד. ובכל הזמן הזה ? למה לא לטפל? יש גוף לאזן, שרירים לשחרר, חולשות לדבר אליהן אולי ב"טעות" אפתור את הבעיה גם בלי לדעת מהי?

והנה אני מגיע לתהיה השניה ? האם פתרתי את הבעיה או את הסימפטום? לעיתים מאוד חשוב לאתר את מקור הבעיה, זה גם עשוי להציל חיים כמובן. לפעמים איתור הבעיה אינו משנה כלל וכלל, רק מרגיע כי "אני יודע מה זה". אם מגיע אלי מטופל עם כאבי גב ? האם זה משנה אם ימצאו לו פריצת דיסק בהדמיה או לא? ואם הממצאים אינם חד משמעתיים, בלט דיסק למשל, אפשר להאשים את הכאבים בבלט, ומה עכשיו?
בכל מקרה, גם אם יש פריצת דיסק וגם אם אין, כדאי לרווח בין החוליות, להרפות מתח בשרירים, ללמד איך לעבוד נכון עם הגוף, לאזן אנרגטית. פריצת דיסק בין שתי חוליות שלא נגרמה מחבלה, סביר להניח שקרתה עקב מגבלת תנועה בחוליות הנמצאות מעליה או מתחתיה, שחרור אזור זה יקל על העומס....

לאדם ביפן נקרע המניסקוס בברך בעקבות חבלה והגיע למטפל שלו בשיאצו שטיפל מספר טיפולים והכאבים חלפו. אולי גם חזרו בשנים שחלפו מדי פעם, אבל המטפל טיפל, והכאבים חלפו. לאף אחד מהם אין מושג שהמניסקוס קרוע. אולי טופל הסימפטום (כאב) אבל לא נפתרה הבעיה (קרע) אבל מה רע? אולי הבעיה היתה מוגבלות תנועה במפרק הירך אבל המטפל פתח את המפרק ובטיפול תחזוקתי העומס לא חוזר ? מי יודע? אותו אדם כאן בישראל היה מופנה להדמייה, היו מגלים לו מניסקוס קרוע ומציעים לו ניתוח...

יש המתפלצים מניתוח, השם ישמור, ומנבאים שחיקה מוגברת מוקדמת ? osteoartrythis. אני מכיר מספר אנשים שעברו ניתוח ארתרוסקופי לניקוי קרע במניסקוס עם תוצאות מצוינות ? מה רע?

אין טוב ורע. כל גוף לגופו. ולעיתים ? אחד הדברים החשובים שלמדתי בחיים - אפשר גם וגם!!!

עמית דרור מטפל בשיאצו מורה לעיסוי תאילנדי ופילאטיס.
אני לוקח כל מתעמל למסע גילוי של יכולותיו ומגבלותיו ומקנה לו כלים לעבודה גופנית נכונה בחיים ולחיים.
כמטפל משלב בין העולם האנרגטי של השיאצו, למניע של התאילנדי, ולמדוייק של הפזיוטרפיה האלטרנטיבית.

כל המאמרים של עמית דרור (עמיתמית):

עיסוי תאילנדי מסורתי - נואד

עיסוי תאילנדי מסורתי - נ

רקע על מקורו של העיסוי התאילנדי,והסברים על מהות תוכן ותכלית הטיפול.» מאת עמית דרור

פילאטיס כצורת חינוך להכרות עבודה נכונה עם גופך

פילאטיס כצורת חינוך להכר

שיטת הפילטיס היא מכלול תרגילים המבוססים על התנגדות קפיצים וכן על ייצוב עצמאי של הגוף בזמן תנועה.» מאת עמית דרור

שיתוף חברים
עם : עמית דרור